Literatura Franza Kafki inspiruje twórców. W grze warszawskiego studia Ovid Works gracz wcieli się w rolę Gregora Samsy, który pewnego dnia budzi się jako insekt.
Opowiadanie Franza Kafki pt. Przemiana zostało opublikowane w 1915 roku. Przedstawia historię sprzedawcy Gregora Samsy, który pewnego dnia budzi się – ku własnemu zdumieniu i przerażeniu ― w ciele insekta. Historia stała się przedmiotem wielu dyskusji i interpretacji.
Franz Kafka w kulturze
“Przemiana” była wielokrotnie ekranizowana i poddawana licznym analizom. Jest uznawana za jedno z najlepszych dzieł Kafki, a nawiązania do niej pojawiały się w różnych, często niespodziewanych miejscach.
Satyryczny film Franz Kafka’s It’s a Wonderful Life Petera Capaldiego, w którym autor szuka inspiracji do napisania właśnie tej noweli, został w 1994 roku nagrodzony Oscarem i Nagrodą BAFTA. Znany japoński pisarz Haruki Murakami poświęcił Kafce jedno z opowiadań w zbiorze Mężczyźni bez kobiet, próbując w nim odpowiedzieć na pytanie o losy Gregora Samsy, gdyby obudził się nie w ciele robaka, lecz z jego świadomością.
“Metamorphosis” jako gra komputerowa
Teraz z intrygującą historią zmierzyli się twórcy gier z warszawskiego studia Ovid Works. Punkt wyjścia jest ten sam ― gracz wcielający się w rolę Gregora budzi się w ciele insekta – ale od tego miejsca historia krąży też wokół procesu Józefa K. z książki pod tym samym tytułem czy innej pracy Kafki ― Zamek.
Gracz wyrusza wraz z Gregorem w pełną humoru i niezwykłych postaci podróż, by odkryć prawdziwą naturę swojej metamorfozy, zajrzeć w głąb siebie i odnaleźć odkupienie.
Zwiastun Metamorphosis:
Ta niezwykła historia powstała w studiu Ovid Works na potrzeby gry z gatunku puzzle platforming adventure, w której poza inspiracją znaną opowieścią pojawia się oryginalna rozgrywka. Gregor trafia do świata, który przytłacza go rozmiarami. Kałamarz staje się nagle potężną barierą, a plama inkaustu niebezpieczną przeszkodą – i jednocześnie przydatną, bo oblana tuszem pionowa ściana pozwoli się na nią wspiąć. Podstawą gry jest eksploracja i rozwiązywanie zagadek logicznych. Uważna obserwacja otoczenia oraz dodatkowe ujęcie kamery “z góry” pozwala lepiej rozeznać się w środowisku i wykorzystać je do własnych potrzeb. By przedostać się dalej, gracz musi wchodzić w interakcję z otoczeniem, wykorzystywać ciecz do ułatwiania sobie wędrówki po stromych i śliskich powierzchniach, przestawiać takie elementy jak pokrętło w radiu, ale i wykazać się zręcznością przy platformowych sekwencjach.
― Zależało nam na połączeniu gry przygodowej i zręcznościowej, która będzie miała głęboko osadzoną historię ― powiedział Zaq Chojecki, reżyser gry. ― Wszystkie zagadki wynikają ze skali i mobilności bohatera oraz z dziwnego świata literackiego Kafki.
To niezwykła wędrówka przez trzy światy. Jeden to ten prawdziwy, doskonale nam znany, choć przytłaczający dla robaka – powierzchnia stołu czy wnętrze szuflady. Drugi to ukryty, tajemniczy świat owadów – zapomniane przestrzenie między ścianami i pod podłogą, zakurzone przesmyki, dziwne obszary zamieszkane przez inne insekty. I wreszcie trzeci, stworzony przez abstrakcyjne miejsca, takie jak automatycznie sortująca się szafa z dokumentami. Na swej drodze Gregor napotka wiele wyzwań, pułapek, ale i niezwykłych stworzeń, których pomoc może okazać się nieodzowna.
Historia:
Gregor Samsa obudził się pewnego dnia i odkrył, że świat wokół niego urósł do gigantycznych rozmiarów… nie, tak naprawdę to on się skurczył do postaci insekta. Tym, co nie dawało mu spokoju, był list z organizacji zwanej Wieżą. Obiecano mu pracę, ale musi skontaktować się z Josephem, oficjelem wyższego rzędu i swoim licealnym przyjacielem, który ma mu zdradzić więcej. Tylko jak to zrobić, gdy świat nagle stał się tak przytłaczającym, niegościnnym miejscem?
Kluczowe cechy gry:
- Tajemnicza metamorfoza – Gregor Sansa musi odkryć, dlaczego stał się insektem i jak może wrócić do swojej właściwej postaci.
- Ręcznie malowane tekstury – wszystko, co widać na ekranie, jest dziełem ludzkiej ręki.
- “Dwuwarstwowa” narracja – jedna rozgrywająca się “wewnątrz” świata Gregora i jedna tocząca się “na zewnątrz”. Gracz nie może wchodzić w interakcje z postaciami z tej drugiej, ale wpływając na pierwszą decyduje o ich losach.
- Oryginalne łamigłówki logiczne – kluczem do ich rozwiązania jest uważna obserwacja i wykorzystanie dodatkowe kamery pokazującej miejsce z pewnego oddalenia.
- Swobodna eksploracja – w ramach kolejnych miejsc gracz ma dużą swobodę poruszania się, ale musi sobie pomóc – umiejętne wykorzystanie plamy miodu pozwala “posmarować” śliską powierzchnię, po której można się dostać we wcześniej niedostępne miejsce.
- Świat w mikroperspektywie – główny bohater stawia czoła światu, który go dosłownie przerasta i przytłacza
Metamorphosis ukaże się na PC, PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch jesienią 2019 roku.
O Ovid Works
Ovid Works to niezależne warszawskie studio produkujące gry wideo, specjalizujące się w tworzeniu angażujących projektów na PC, konsole i wirtualną rzeczywistość. Jego pierwszą grą była absurdalna przygodówka VR Interkosmos, w której gracz trafiał do kokpitu sowieckiej kapsuły pędzącej w kierunku Ziemi. Kolejną, nową grą jest Metamorphosis, puzzle-platformer z perspektywy pierwszej osoby inspirowany twórczością Franza Kafki. By dowiedzieć się więcej, odwiedź www.metamorphosisgame.com.
Bardzo ciekawy pomysł. Gra na pewno, zyska wielu zwolenników.
Dla fanów gier to na pewno nie lada gratka.
Nie jestem graczem, w ogóle mnie do tego nie ciągnie, ale mogłabym z chęcią poprzyglądać się, jak ktoś inny w to gra. Przynajmniej przez kilka minut 😉
““Przemiana” była wielokrotnie ekranizowana” – a ja nic nie wiem :/ Muszę poszukać, a jak znajdę, na pewno obejrzę.
Przyznam, że wygląda obłędnie.